Kenangan Mengusek Jiwa

Friday, May 22, 2009

Bersembang dengan shabat-sahabat lama memang mengasyikkan. Subur kembali kenanagan-kenanagan disaat bersama dahulu. Teringat lagu Allahyarham A.Ramlee, Kenangan Mengusek Jiwa. Sudah agak lama saya tinggalkan kehidupan di kampus. Begitu juga sahabat-shabat saya. Masing-masing mebawa diri, membawa hala tuju, membawa penghidupan ke arah yang bahagia. Dalam tempoh itu, ada yang saya jumpa dan ada yang saya tak pernah jumpa sejak perpisahan itu.

Tak mengapalah. Diharap semuanya berada dalam kebahagian yang sebenar. Medan intenet inilah menjadi penghubung yang bisa kita manfaatkan sepenuhnya supaya hubungan tidak luntur dek klorok. Ada la dalam sebulan dua ni saya dapat berhubung dengan sahabat yang sudah lama tidak ketemui. Maklumlah, masing-masing sibuk dengan hal sendiri, kerja, sambung belajar, dan tak lupa juga yang telah meninggal dunia. Al Fatihah buat arwahnya.

Hmmm....jika di kampus dulu kita hidup bersama, makan bersama, main bersama, tidur bersama, balik kampung bersama, buat program bersama, pendek kata, kehidpan di kampus, memang bersama-sama. Suka, duka, gembira, sedih, sakit, demam, dirasai bersama-sama. Alangkah indah hidup masa tu. Tetapi kini tiada lagi. Kita hidup bersendirian tanpa teman, tidak ada lagi gurau senda Subki, celoteh Nashuha, dan cuit cerapit Marzuki. Hafizi dan Suhaimi telah membina keluarga bahagianya. Bessnye...

Memandangkan sudah lama tak bersua, hanya bertanya khabar dalam ruangan maya tanpa sempadan ni, amat berbeza benar. Kita hanya membaca butiran-butiran teks yang dihantar. tanpa mendengar nada, sama ada sinis, sindir, ketawa, gelak...hmmm....memang berbezalah!!!

Ada yang dah kawin, belum kawin, yang dah dapat anak pun ada, bahagia benar mereka. Kepada yang dah kawin, sayangi dan cintailah isteri/suami anda sepenuhnya. Bahagiakanlah isteri/suami anada semua. Didiklah anak-anak anda dengan didikan yang sempurna. Ingatlah, anak-anak dan isteri/suami adalah anugerah Allah kepada kita semua. Selain itu, ada juga sahabat yang sempat saya sembang masih tidak menemui jodoh lagi, macam saya juga, he..he..he.. Insya Allah, berkat doa, kita senua diberikan jodoh yang sesuai untuk kita semua.

Tidak kurang juga, ada yang mengalami konflik rumah tangga, sama ada serius atau tidak. Kepada sahabat-sahabat yang merasa tidak bahagia bersama pasangan masing-masing, jangalah terlalu mengikut perasaan sangat. Berusahalah menyayangi pasangan anda seadanya. Itulah jodoh anda semua, cubalah membina keluarga yang bahagia. Jngan sesekali merasa kecewa dengan pasangan anada, bawalah berbincang elok-elok. Setiap masalah mesti ada jalan penyelesainya. Kenalah berlapang dada bincang bersama-sama. Dapatkan nasehat dari orang-orang yang lebih tua dari kita. Biasalah asam garam gula kehidupan.

Hmmm.....itulah antara pengalaman-pengalaman yang saya dapat kongsi semasa berbicara dengan sahabat-sahabat yang pernah hidup bersama-sama suatu waktu dahulu. Kepada semua, hargailah sahabat anda, kerana selepas ibu bapa, shabatlah orang yang paling dekat dengan kita semua. Jangan kita abaikan kepentingan sahabat kita, kelak kita akan perlukan mereka.

Dengarkan lagu ini,(....) khas untuk anda yang membaca artikel ini.


Suatu Waktu Dahulu...

Tuesday, May 12, 2009

Nostalgia. Itulah kata-kata keramat yang digunakan untuk kita mengenang kembali sejarah, pengalaman yang pernah kita lalui. Sama ada pahit, manis, suka, duka, panas, sejuk, dan sewaktu dengannya. Apapun, saya kembali menulis. Terima kaseh 'abang kalam-perdana' yang memberi ruang dan pedoman untuk saya melakar suatu kisah yang belum pernah dihebahkan dalam buletin perdana ataupun mana-mana media arus perdana. Semuga segala kisah ini dapatlah dikongsi bersama supaya ianya tidak lapuk dek hujan, tidak lekang macam rambutan.

Wahai terdahulu...
dimana akan kami letakkan arah perjalanan ini
andai terdahulu tidak merintisnya...
Wahai terdahulu...
jalanmu dulu sudah terkambus
akulah yang selalu sesat tanpa sentuhan
sentuhlah aku dalam nada, dalam irama
sentuhlah aku dalam bahasa, atau telunjuk yang keras
supaya kami tahu apa yang kami tidak tahu...
katakan yang benar itu benar...
sedangkan mati itu benar...
Jangan ada diantara kami ada yang berkata,
terdahululah yang silap,
terdahululah yang lemah,
terdahululah yang meterialistik dan egoistik...
kamu tinggalkan kami dengan apa,
mana bakinya,
mana untuk kami,

cukuplah untuk kami kisha-kisah dari orang terdahulu...
cukuplah...

Saya teringat suatu babak...

Babak naik angin...he..he..he..

Telefon Nokia 3310 saya berdering di sekitar jam 8.05 malam, pada waktu itu, saya dan rakan-rakan sebaya sedang berdiskusi berkenaan program selepas isya' nanti iaitu Majlis Solat Hajat Blok C. Saya menerpa ke arah telefon dan didapati nama 'orang besar' HEP tertera...difikiran saya, memang sudah jangka apa yang akan ditanya dan didialogkan nanti. Sebab petang tadi lagi kuda-kuda tunggangan mereka sedang berdengus bekeng mengenai perkara solat hajat ini. Jadi, nak kata saya menunggu panggilan tersebut tidak juga, tapi memang saya bersedia menjawab dan betanggungjawab atas apa yang saya kerjakan. Saya menjawab dan memberikan salam mesra kepadanya. Dia menjawab dengan nada yang agak keras pada malam itu. Mana taknya, tujuannya hanya satu, sengaja mencari kesilapan saya pada waktu itu. Anggapanku benar belaka..berikut adalah dialog yang sempat dirakam

(mungkin terdapat gaya bahasa yang diubah dan terdapat beberapa dialog yang tertinggal, dah lupa, harap maaf, namun ia tidak menjejaskan maksudnya)

"Zul, saya dengar kau tampal poster pasal solat hajat malam ni, betul ke?"

Betul...kenapa? ada masalah ke?

"Kau buat kat mana?

Saya buat kat dataran Blok C. Encik nak join ke? Boleh je...(sinis je saya jwb)

"Kamu minta kebenaran dengan sape nak buat solat hajat ni? Ada surat kebenaran tak? Saya dah telefon pengetua dan felo, mereka semua tidak tahu"

Saya tergaman seketika...hu..hu..hu... Surat kebenaran memang tak ada. Macam ni encik, ini program blok saya, sama lah dengan aktiviti membersih blok, aktiviti riadah ahli2 blok, aktiviti main sokan kat blok, so, majlis solat hajat ni pun sama lah jgk...takkan itu pun nak bagitahu satu-satu...dah kira aktiviti blok kami. So, saya rasa, tak perlu minta kebenaran, sebab saya AJK Kolej, kami buat aktiviti kolej.

"Saya tahu la...tapi itukan melibatkan jumlah yang ramai, kamu tahu AUKU? berkumpul lebih dari 5 orang merupakan suatu kesalahan, kamu boleh dihukum".

Saya amat maklum encik pasal AUKU tersebut,..

"Dah 2...? Kenapa buat jugak? Saya tak puas hati la dengan kamu nih... Nak kami hukum kamu?

Bukan mcm 2 encik, saya nak tanya encik lah, kalau berkumpul lebih dari 5 orang itu perlu kebenaran, jadi yang kami duk main sepak takraw, main badminton petang2 yang lebih 5 orang ni salah la? Lagi satu, yang berduyun-duyun kuar gi makan 2 pun slah la ye?

"Pandai ye kamu ni...nanti saya akan hantar surat tunjuk sebab, dan saya minta kamu balas surat tersebut mengapa tinndakan tatatertib tidak boleh diambil keatas kamu..."

OK, tak menjadi masalah, Insya Allah saya akan hantar secepat mungkin.

"Ni lagi satu, kenapa kamu buat kat dataran blok? Kenapa tak buat kat masjid?"

Macm ni encik, soal tempat ni, kat mana2 pun sah, asalkan bersih sahaja, sengaja kami memilih dataran blok kerana ianya berhampiran dengan bilik pelajar. Jadi secara tidak langsung, para penghuni blok kan sertai kami, kalu buat kat masjid, diorang tak pegi, jauh la, mcm2 alasan lagi, jadi, kalu buat kat depan bilik dia, at least dia malu, so nak tak nak, diorang akan sertai kami.

"Hmmm....masalahnye sekarang, semua felo, pengetua tak tahu kamu buat ni, kamu tampal poster kat pintu2 tandas kan? Saya tak puas hati lah...kamu buat solat hajat untuk apa sebenarnya ni? Apa pengisian lagi? Ada slot2 ceramah ke?

Kami buat solat hajat, supaya selamat, murah rezeki, mudah belajar, bukan untuk menjatuhkan mana-mana pihak, kami mahukan suasana yang solehah di blok, tidak mahu gejala-gejala sosial berleluasa sekarang ni. Salahkah kami nk buat solat hajat tolak bala? Lepas solat, kami bersurai lah. Bukan jemput sape2 pun bagi ceramah. kalu encik nak join pun saya alu-alukan...

"Tak salah, tapi cara kamu tak betul, tak minta kebenaran...takpelah zul, saya malas nak berbahas dengan kamu, sy bukan nk join pun, cuma sya dapat maklumat kamu buat solat hajat, so, saya tanya kamulah. Xpelah, nanti kamu jawablah sendiri dengan pengetua kamu, nanti saya akan hantar surat tunjuk sebab kepada kamu, malas saya nak layan kamu nih"

Ok lah encik, Insya Allah nanti saya akan hantar surat pada encik selanjutnya. Nanti saya akan gitau pengetua saya bekenaan hal ini.

Selepas salam dilafazkan, maka dia meletakkan telefon setelah hampir 25 minit meleteri saya. Dalam perbualan tersebut, memang dia amatmarah dengan saya dan memang dia tidak berpuashati dengan jawapan saya yang tenang dan damai. he..he..he...(Bila Kalah berhujah?)
Selepas kejadian itu, saya terpakasa perjelaskan satu-satu kepada semua felo mengapa say buat di dataran blok. Alhamdulilah, semua felo faham. Yang anehnya, sambutan para pelajar amat menggalakkan. Bila buat di masjid, tidak ramai yang turun...
Kepada sahabatku yang ada bersama pada waktu saya dileteri tersebut, ingatlah, perkara yang baik yang kita buat, tetap tidak diterima oleh sesetengah pihak yang merasa kerugian bilamana kita semua bersatu.

...to be continue...



Mee Jambol & Kerjasama Najib

Sunday, May 10, 2009

Mee jambol. Itulah nama sejenis makanan yang tersohor di suatu tempat di negeri saya ini. Mungkin kerana namanya, mugkin kerana rasanya yang sedap, atau mungkin kerana harganya yang berpatutan. Apapun penyebabnya, saya sendiri belum pernah melihat, merasa, meyentuhnya lagi. Ia hanya dikhabarkan oleh seorang kenalan istimewa yang menyatakan ianya 'sedap hingga menjilat jari' itupun kalu mkan dengan tangan, tapi kalu dengan sudu, menjilat sudu lah..ha..ha..ha..
Terima kaseh kepadanya yang menyebabkan saya teruja untuk menikmati keenakan mee jambo.

Mlm tadi,sambil mengedit gambar nostalgia di komputer ni, terdengar dari corong speaker televisi yang mengatakan BN sedia bekerjasama dengan Pakatan Rakyat di perak bagi mengatasi kemelut yang melanda. Sesekali saya teruja mendengarnya sepertilah saya teruja mendengar mee jambol. Sungguh ikhlas suara Mr. Najib tatkala mahu berkompromi dengan Pakatan Rakyat. Adakah kerana tersepit, adakah kerana mahu meraih undi popular, atau adakah beliau sudah insaf?. Apapun ia hanyalah 'mainan politik' semata. Semua kita tidak tahu sejauh mana keihlsananya itu, sama seperti saya tidak tahu akan keenakan mee jambol tadi..Oh my dear, please send me a bowl of mee jambol... he.. he.. he..

Saya hanya mendenagr dari jauh pemebrita menyebarkan dakyahnya td tanpa menghiraukan apa yang dia nk cakap. Tetapi di dalam hati, hanya satu yang mula-mula keluar, adakah kerana Mr.Najib telah tersepit dan mahu menutup keaibannya dengan menawarkan 'program kerjasama' tersebut. Kadang-kadang ingin rasanya memberitahu seluruh dunia akan kekalutan Mr. Najib ini. Sungguh kelakar kenyataannya malam tadi. kah...kah...kah... Sama-samalah kita tunggu apa yang berlaku seterusnya. Sama ada sedap ke tidak, masin ke manis, pedas ke enak. Itulah hakikat mee jambol dan sebuah kerjasama najib.

Saya tak pernah rasa pun mee jambol tersebut dan kita semua tak pernah tahu pun apa yang difikirkan oleh Mr. Najib. Tapi kedua2nya mempunya keterujaan yang sama. Masing2 mahu mengetahui apakah sebenarnya yang dikatakan keenakan mee jambol dan keikhlasan sebuah kerjasama.

Kepada sahabatku yang mendengar Mr. Najib dalam berita tadi, harap konsi-kongsilah pendapat anda semua, kerana perkongsian idea akan mencambahkan tunas-tunas pembentukan minda yang berdaya maju. Jangan lupa, nati kita ke utara kelantan utuk menikmatai mee jambol. he..he..he..

Jebat Kembali....

Saturday, May 9, 2009

"Alangkah baiknya kalau Hang Tuah masih hidup, dapat dia kalahkan si Jebat keparat itu", keluh Sultan Melaka sendirian setelah negerinya huru-hara angkara si Jebat yang bangkit menuntut keadilan setelah kematian sahabatnya Tuah. "Ampun Tuanku, sembah derhaka patik sembahkan, sebenarnya Tuah masih hidup, hamba sembunyikannya di Hulu Melaka", sembah Bendahara meyebabkan Tuanku Sultan Melaka sedikit tersenyum menandakan satu harapan baru...

Itulah serba sedikit apa yang berlaku dalam 'politik' awal di Melaka sutu ketika dahulu. Kita semua sedar, akan ketaatan Laksamana Hang Tuah kepada sultannya, kehebatan beliau di medan perang, sehingga beliau di angkat setinggi-tingginya oleh penduduk Melaka waktu itu.

Tetapi, apabila beliau dfitnah, dan dihukum bunuh oleh sultan, siapakah bangkit menuntut bela? Adakah jasanya selama ini dipadamkan terus oleh sultan? Itulah yang sukar difahami oleh insan biasa seperti kita, sebab kita dijajah pemikiran, kita dijolok dengan watak yang menjurus ke arah ketaatan kepada pemimpin. Dalam hal ini, beliau dikhianati (difitnah), adakah langkah yang di ambil Jebat itu salah?

Setelah dibebaskan, sultan mengarahkan Tuah supaya menghapuskan Jebat, bagaimanakah kita rakyat biasa bisa menilai persepsi ini? Jebat yang tidak mengetahui Tuah masih hidup, 'derhaka' disebabkan sahabatnya itu difitnah, Sedangkan tiada siapa pun berani menuntut keadilan terhadap Tuah yang selama ini banyak menabur bakti di Melaka. Alangkah hancur hati Jebat apabila Tuah yang tahu dia difitnah, tetapi masih dengan ketaatanya itu tanpa berbelah bahagi.

Di sinilah watak Jebat dibina dan dibentuk, terlalu sukar untuk kita menerima hakikat kebenaran Jebat, kita sering mengaungkan Tuah semata-mata. Tetapi terlupa sumbangan besar Jebat dalam pembentukan jiwa & raga yang murni menuntut keadilan yang sebenar.

Kini aku kembali lagi, menghidupkan watak Jebat Si Penderhaka. Tetapi dengan suatu misi yang berbeza. Bila filem Hang Tuah lakonan P.Ramee ditayangkan, aku cukup tertekan menontonya, ketidakpuasan hati menyebabkan aku meutup terus peti televisyen. Akan tetapi, aku lebih rela menonton Filem Hang Jebat, lakonan Nordin Ahmad. Aku suka sebab ia menghidupkan watak Jebat yang sebenarnya.

Jebat ada dimana-mana, cuma sama ada Jebat itu menonjol atau tidak, sama ada Jebat itu berani atau tidak, aku yakin, jika Jebat masih hidup, kita semua akan faham apa yang berlaku sebenarnya...

Salam perjuangan...

 
 
 
 
Copyright © cetusan hati